Utländska kedjor ökar i Sverige
En av de bakomliggande orsakerna till de utländska kedjornas ökning är den brittiska fastighetsägaren Boultbee: – Ju större portfölj, desto enklare tror vi att det är. Vi försöker erbjuda paket. Den tyska klädkedjan New Yorker öppnar i Sverige i februari och har ett avtal om fem butiker i våra gallerior. Lush, som säljer tvålar, har avtal om att öppna sju butiker. När vi erbjuder paket är det lättare för kedjor att etablera sig i ett nytt land, säger Bo Falk, vd för Boultbee i Sverige till Svenska Dagbladet Näringsliv. Enligt modebranschens tidning Habit har antalet modebutiker i landet ökat sedan år 2002. Under förra året fick Sverige 189 fler modebutiker, dessutom ökade modeexporten med 19 procent. - Konkurrensen om de bästa butikslägena är hård och vakansnivåerna är mycket låga. Flera ombyggnationer av detaljhandelsfastigheter pågår runt om i Sverige, där Forum Nacka och Skärholmen är störst. De som moderniserar sitt koncept kan dessutom uppvisa kraftiga hyreshöjningar. Hyrestillväxten har idag stöd i en stark efterfrågan från detaljister, men vi tror att vinnarna på sikt blir de etablerade handelsområdena och de med framgångsrika koncept, säger Anna Zellman, chef vid Nordic Retail till Webfinanser.