23948sdkhjf

Utländska kedjor ökar i Sverige

Fler utländska kedjor marscherar in i Sverige. Det handlar om kläd- och skokedjor som ser en het modemarknad efter att den svenska detaljhandeln ökat rekordartat.

En av de bakomliggande orsakerna till de utländska kedjornas ökning är den brittiska fastighetsägaren Boultbee: – Ju större portfölj, desto enklare tror vi att det är. Vi försöker erbjuda paket. Den tyska klädkedjan New Yorker öppnar i Sverige i februari och har ett avtal om fem butiker i våra gallerior. Lush, som säljer tvålar, har avtal om att öppna sju butiker. När vi erbjuder paket är det lättare för kedjor att etablera sig i ett nytt land, säger Bo Falk, vd för Boultbee i Sverige till Svenska Dagbladet Näringsliv. Enligt modebranschens tidning Habit har antalet modebutiker i landet ökat sedan år 2002. Under förra året fick Sverige 189 fler modebutiker, dessutom ökade modeexporten med 19 procent. - Konkurrensen om de bästa butikslägena är hård och vakansnivåerna är mycket låga. Flera ombyggnationer av detaljhandelsfastigheter pågår runt om i Sverige, där Forum Nacka och Skärholmen är störst. De som moderniserar sitt koncept kan dessutom uppvisa kraftiga hyreshöjningar. Hyrestillväxten har idag stöd i en stark efterfrågan från detaljister, men vi tror att vinnarna på sikt blir de etablerade handelsområdena och de med framgångsrika koncept, säger Anna Zellman, chef vid Nordic Retail till Webfinanser.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.153