23948sdkhjf

Logistik är vägen till framgång

Med hypotesen att den svenska modeindustrin kan öka lönsamheten med fem miljarder per år på bättre logistik, skakade logistikprofessorn Mats Abrahamsson om auditoriet på Modebranschens dag, arrangerad av tidningen Habit.

- Modern logistik är företagens viktigaste källa till lönsamhet, säger han. Det råder högtryck i modebranschen, och trots hård konkurrens tjänar de flesta pengar. Mats Abrahamsson , som är professor i logistik vid Linköpings tekniska högskola varnar för vad som händer den dag konjunkturen mattas: - Då går det inte att klara sig på bra design eller en hype kring ett visst mode. Den dagen är det bara de företag som har logistiken på plats som överlever, säger han. Zara, H&M, Ikea, Nokia och Dell är alla bra på flöden och på att snabbt anpassa kostnadskostymen efter ändrade förutsättningar. Mats Abrahamsson kallar de starkaste i varje bransch för megaretailers. Dit räknar han Lidl och Aldi, men inte Ica. - Logistikens paradox är att det i dag finns fantastiska verktyg för att få till en perfekt logistik, men det är fortfarande alldeles för få företag som har förmågan att ta till sig kunskapen, säger han. De vassaste i branschen kombinerar grossist- och detaljistverksamhet. De centralstyr verksamheten och kombinerar flera försäljningskanaler. De har kopplade it system som ofta är egenutvecklade och som förser hela organisationen med relevant information samtidigt. Butikslagren är ersatta med information om var varorna finns någonstans. Hos de extremt framgångsrika handelsföretagen har de järnkoll på allt som säljs, och de vet vad deras kunder efterfrågar och när de gör det. Dessutom separerar de logistik och försäljning fullständigt. De inte fullt så framgångsrika brister på flera eller alla dessa punkter. - Företag behöver inte vara stora för att kunna öka lönsamheten med bättre logistik, säger Mats Abrahamsson. Ett gäng småföretag kan ha gemensam tillverkning och gemensamma frakter för att nyttja de stordriftsfördelar som finns. De kan också göra sig av med gamla föreställningar som att det alltid är bäst att köpa billigt och sälja dyrt: - Viktigare än ett lågt inköpspris är att förse kunderna med rätt saker i rätt ögonblick, så de är villiga att betala fullt pris. Han ser gammalt tänk som det värsta hindret för lönsamma flöden: - Det räcker inte att göra varje del av processen maximalt effektiv. Hela affärsmodellen ska vara logistikbaserad, eftersom det är i hacken mellan de olika delarna av processen som företaget förlorar pengar. Vi har pratat om supply chain management i tio år, men ännu är de flesta företag uppdelade i avdelningar som inte delar information, och som därför inte samverkar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.407