23948sdkhjf

Taggad för personlig reklam

Framtiden är här. RFID:s potential tycks obegränsad. Nu är det möjligt att som bilist mötas av personliga reklambudskap, via en RFID tagg som fästs på bilnyckeln.

Tillsammans med reklambyrån Buttler, Shine & Stern Partners har Wavetrend tagit fram en interaktiv marknadsföringskampanj baserad på RFID som riktas mot MINI-ägare i New York, San Fransisco, Chicago och Miami. – RFID skapar en unik upplevelse för sina kunder och kampanjen har fått en enorm genomslagskraft, säger Saleem Miyan som är marknads- och försäljningschef på Wavetrend. Konceptet baseras på Wavetrends aktiva RFID-taggar som skickades ut till 5 000 BMW MINI-ägare. Deltagarna ansökte själva om vara med i projektet och lämnade via en hemsida uppgifter om sig själva och sin bil. Deltagarna uppmanas att haka fast RFID-taggen i bilnyckeln och köra förbi någon av de stora reklamtavlor som är strategiskt placerade utmed någon av de stora vägarna i dessa städer. Varje RFID-tagg har ett unikt nummer inprogrammerat. Numret är kopplat till en databas med förarens namn och de intressen som han har uppgivit på hemsidan. Ett personligt budskap som exempelvis ”Hi Neil, cool convertible” eller ”Happy Birthday Sarah” visas på reklamtavlan när bilen kör förbi. Bilarna passerar i 90-100 km i timmen och befinner sig på cirka 150 meters avstånd från läsaren som är monterad på reklamskylten. Läsaren registrerar förarens unika nummer och skickar det till en central server som avgör vilket budskap som ska visas. Projektet ska nu utökas till att omfatta 30,000 bilägare i både USA och Europa. – Detta är ett exempel på hur RFID kan användas på ett roligt och interaktivt sätt. Det är bara fantasin som sätter gränser, avslutar Saleem Miyan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063