Lågpriskedjorna köper allt mer reklam
Dagligvarubutiker med lågprisinriktning har ungefär 15 procent av marknaden för dagligvaror i Sverige. Den största uttalade lågprisaktören är tyska Lidl som har 120 butiker i Sverige, Willys har 108 butiker som jämförelse. Konkurrensen gör att reklaminvesteringarna för lågpriskedjorna ökar. Enligt Svensk Dagligvaruhandel och Dagens Nyheter har Lidl ökat sina reklamköp med 24 procent till 190 miljoner kronor. Axfoods lågprissatsning Willys har ökat sin marknadsföring med 46 procent till 216 miljoner kronor. Också City Gross har ökat sina reklaminvesteringar, det senaste året har annonsköpen ökat från 57 miljoner kronor till 114 miljoner kronor. Och att bland andra Lidl nu satsar på tv-reklam gör att de andra lågprisaktörerna nu måste hänga på. Thomas Svaton , chef på branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel, säger till DN att han tror att kedjorna kommer att fortsätta slåss för sina marknadsandelar. – Marknadsföring är viktigare för stora butiker som man kör till. När det gäller närbutiker tar man ofta den som är närmast att gå till, säger han.