23948sdkhjf

Bauhaus vill sälja till proffs

Under Kristi himmelfärdshelgen passar svenska husägare på att bygga på sina hus. Och framför allt är det uteplatser av tryckimpregnerat virke som ser vårsolens ljus.

Motsvarande helg förra året hade Bauhaus i snitt 8 600 besökare per dagligen, vilket är dubbelt så många som vanliga arbetsveckor. – Det är en mycket viktig helg, för i motsats till midsommar reser de flesta inte bort. Allt fördubblas för oss, volym såväl som omsättning, säger Bauhaus vd i Sverige Johan Åberg till Dagens Industri. Och snickeriet gör att byggvaruhusen kan expandera. Bauhaus ska utöka sin kundgrupp till byggproffs och det gör att Bauhaus ska gå från dagens elva varuhus i Sverige till 25 svenska byggvaruhus. Bauhaus hade förra året en omsättning på ungefär tre miljarder kronor. Men det är inte bara Bauhaus som ser ett ökat intresse för hemmabyggen. Under 2006 omsattes ungefär 30 miljarder kronor i den bygghandel som riktar sig mot konsumenter. Enligt Handelns utredningsinstitut, Hui, är det en ökning med tolv procent sedan 2005. Under gårdagen, alltså Krisit himmelsfärdsdagen, säljer bland andra byggmaterialkedjan Hornbach mellan 25 och 50 procent mer varor än andra dagar. Antalet köp ligger runt 4 000 den dagen. Även Hornbach vill expandera och öppnar under nästa år två nya varuhus i Stockholm. Hos Fredells ser man en ökad försäljning med ungefär 25 procent under hela helgen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.056