23948sdkhjf

Norrmännen älskar svenska oliver

Norrmännens sug efter svenska inläggningar ökar. Svenska Ridderheims Delikatesser ser en ökning av exporten av sina inlagda varor på 55 procent till Norge.

Det är en ökning med 150 ton i år. Och Norge är Ridderheims största exportmarknad. Bara försäljningen av oliver väntas öka med 65 procent i år jämfört med förra året. Finländarna är mest förtjusta i inlagda vitlöksklyftor som har en försäljningsökning på 87 procent. – Vi är naturligtvis mycket stolta över att våra produkter uppskattas även i andra länder. Det stärker oss i vår strävan efter att erbjuda nya, spännande smakupplevelser. Vår satsning på färdiga temakoncept som tapas och antipasti har fallit väl ut på våra exportmarknader. Människor är allt mer intresserade av delikatesser och precis som i Sverige kryddar man gärna sin matlagning med inspiration från andra kulturer, säger Peter Grönvall, delägare i Ridderheims i ett pressmeddelande. Av de 2 000 ton inläggningar som Ridderheims tillverkar årligen går 600 ton till Norge, Danmark, Finland, Island, Baltikum, Frankrike och Benelux-länderna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.067