Butiken ska ge upplevelser
Stark köpkraft och ökad konkurrens leder till att fler och fler detaljhandelsföretag satsar stora pengar på ny butiksinredning. – I hela västvärlden har vi en rejäl överetablering inom all typ av handel. Därför måste företagen differentiera sig. Med en förändrad miljö och trevlig personal kan du sälja samma varor till högre priser, säger Niklas Gustafsson, seniorkonsult med inriktning på upplevelseindustri och service på Handelns utredningsinstitut, Hui. Han nämner designade kaffekedjor som ett exempel. För ett tiotal år sedan fanns inte kedjor som Wayne’s Coffee eller Coffee Cup. – I realiteten säljer de samma sak som caféer alltid har sålt. Det som har förändrats är sättet att presentera det. Det gör att de kan ta högre priser eftersom kunderna betalar för upplevelsen, miljön och stämningen. Principen används även av klädbutiker och boklådor, säger Niklas Gustafsson. Inredning och design i butiken ska stimulera sinnena, förstärka varumärket och ge kunden inspiration. – Många tror att upplevelser handlar om något slags jippo. Men upplevelserna i butiken ska ta fram det som är varumärkets kärnvärde. Det är viktigt för att sticka ut och för att kunderna ska komma tillbaka, säger Mikaela Dyhlén, trendanalytiker på svenska Headred som följer internationella trender inom handeln.