23948sdkhjf

Jättarna slåss om Vin & Sprit

Nu ger sig Vin & Sprits partner, det amerikanska spritföretaget Fortune Brands, in i kampen om det svenska spritbolaget. Vid en försäljning av Vin & Sprit vill Fortune Brands vara med och lägga ett bud på bolaget.

Det innebär att samtliga stora internationella spritföretag flaggar för att köpa Vin & Sprit. Framför allt är det Absolut som lockar. Samtidigt försöker Absolut att göra sig mindre beroende av den amerikanska marknaden och bli starkare på marknader som Kina, Indien och Brasilien. Efter 25 år byter man marknadsföringsstrategi för att bli attraktivare vid en försäljning. Nu ska konsumenterna involveras i reklamkampanjen ”In an Absolut world”: – Den nya kampanjen, som inte kommer att synas i Sverige, kommer att öka värdet på varumärket. Efter 25 år tar vi flaskan ur fokus och öppnar för mer involverande och interaktiv reklam, där konsumenterna får vara med och tycka till om hur världen kan bli mer inspirerande, säger Anna Laestadius, globalt marknadsansvarig för Absolut hos Vin & Sprit till Dagens Industri. Absoluts varumärke värderas till 40 miljarder kronor. Fortune Brands är förhandsfavorit till att köpa Vin & Sprit, eftersom en annan köpare måste betala ersättning för att bryta upp det distributionsavtal bolaget har för Absolut på den amerikanska marknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063