Låt inredningen sälja dina varor
Det finns mängder på exempel på butiker som satsat mycket medvetet på sin inredning. Exempelvis den tyska skobutik som placerat ut låga bord som exponerar skorna ur den synvinkel som de senare kommer att betraktas, snett uppifrån. Herravdelningen en halv trappa ner är en vilsam lounge med bekväma skinnsoffor, espressomaskin och skorna diskret placerade på en hylla efter väggen. Ett annat exempel är sportbutiken i San Franscisco som är uppbyggd som ett omklädningsrum. Eller den franska inredningsbutiken i ett till synes rivningshotat hus men som visade sig vara supermodern invändigt. Och självklart finns det även i Sverige mängder av butiker som håller hög internationell klass, som modebutiken där alla hyllor och hängare är inbyggda i väggarna så att endast ett par bord finns på butiksgolvet för att exponera utvalda varor. Samtliga dessa butiker är väl medvetna om att inredningen är en viktig del av butikens hela koncept. Men lika viktig som klassisk inredning är i den exklusiva butiken eller en supermodern interiör i den trendiga, är den enkla inredningen i lågprisbutiken. Kunderna ska nämligen genast känna vilken profil butiken har, oftast omedvetet. Och de ska självklart känna sig hemma. Minst lika viktigt är att inredningen inte tar över. Att den inte blir så dominerande så att varorna hamnar bakgrunden., I storstädernas shoppingstråk finns många butiker med spektakulära inredningar, som givetvis skapar uppmärksamhet. Men det är tveksamt om de skapar försäljning. Och det är ändå det som är inredningens primära uppgift. Visst går det också mode i butiksinredning. Ofta följer det heminredningsmodet, eller ännu hellre ligger ett steg före det. Även klädmodets senaste färger och former kan också återspeglas i inredningsmodet. Den allra senaste trenden är att inredningen ska medverka till att ge kunderna en upplevelse. Det är viktigt att förnya sin inredning. Och det finns mängder av spännande exempel att låta sig inspireras av. Men interiören får inte aldrig bli så trendig och tillrättalagd att kunden känner sig obekväm, hämmad och kanske inte vågar röra varorna. Låt inredningen hjälpa till att sälja varorna.