Hjulen rullar snabbare för cykelbutikerna
Alla inom cykelbranschen som Dagens Handel pratat med är helt överens om att den största anledningen till att branschen sett en explosionsartad ökning den senaste tiden är den rådande hälsotrenden. – Den tidiga våren har gjort sitt till men även under vintermånaderna såldes det fler cyklar än tidigare år. Det är en trendmässig förändring att köpa cykel tidigt, innan själva säsongen har börjat, säger Klas Elm. Även det faktum att vi svenskar blivit och blir allt mer uppmärksamma kring den rådande miljösituationen har gjort att folk är allt mer benägna att cykla. – Helt ärligt tror jag att den personliga hälsan går före den globala miljön, men det blir extra grädde på moset att det även är miljövänligt att cykla, säger Christoffer Dunström, vd på Cykel Motor- och Sportfackhandlarnas riksförbund, som representerar bland andra cykelfackhandlarna. Och lika överens som alla i branschen är om att hälsoaspekten är orsaken till ökningen, lika samstämmiga är de om att trenden kommer att hålla i sig länge. – Men ökningen kommer inte att vara lika markant som den varit den senaste tiden, säger Klas Elm. När det gäller trender så var det på 1980 och 1990-talet mountainbikes och tävlingscyklar som gällde. Men i takt med att hälsotrenden och miljömedvetenheten har ökat har den gamla hederliga mormorscyklar gjort sitt återinträde, men i uppgraderad version. Kunderna som väljer att köpa en cykel med gammaldags utseende återfinns i olika åldersgrupper och kön.