Samvetshandel nästa dyra trend
Jaja, men den tiden är snart förbi, för nu ska vi köpa saker som Betyder något, som visar att vi är Goda. Samvetshandel kommer stort. Man kan köpa Eko för naturens skull, Rättvisemärkt för de fattigas skull, Rosa för bröstcancerforskningens skull eller Rött för det där som Bono håller på med. Vad ens pengar går till verkar inte vara det viktigaste. Nej, det som räknas är känslan av att bidra till något Gott syfte samtidigt som man får sin dagliga mjölk eller schampooflaska. Idolerna är Madonna, Brangelina och George Clooney, som alla räddar världen på sitt sätt. Paris Hilton är fortfarande stilikon, men efter ett tag kommer vi att tröttna vi på att ständigt behöva köpa nytt. Föräldrar tröttnar på barnens tjat. Och vi tröttnar alla på övertrakasserade kreditkonton. En handväska för några tusen är väl ok. Men två, tre, fyra väskor? Hmm. En motreaktion mullrar dessutom, som kommer att förknippa konsumtion med skam. Shopping som hobby sjunker i statushierarkin och ersätts med samvetshandel. Det allra senaste blir att vi ska undvika att äta kött. Vetenskapsmagasinet visade nyligen tv-program om hur klimatdyrt det var att äta grisar och kor, och hur mycket bättre det var för planeten att välja lokalt eller vegetariskt. Att köpa biff blir snart lika skamligt som det var att köpa kondomer när man var tonåring. Trenden styrs av att vi faktiskt är engagerade, men också av att vi är måna om att människor ska gilla oss. Att köpa det Goda är drivet av samma ytlighet som att köpa det Dyra. Något för handeln att anpassa sig till. Hur kan du hjälpa kunden känna sig God?