23948sdkhjf

Snacksen blir nyttigare

Potatischips, ostbågar och jordnötter har fått konkurrens av nötter, frön, fullkornschips och torkat kött. I takt med att ett ökat hälsomedvetande börjar kunderna variera sitt val det som finns i skålarna framför teven på fredag- och lördagskvällarna.

– Det som har drivit marknadstillväxten är bland annat nötter, säger Malin Jönsson marknadschef för Estrella. Trenden med olika dieter som tillexempel Gi-metoden har satt sina spår när det gäller vad man mumsar på i goda vänners lag. – Nöttrenden har fullkomligt exploderat den senaste tiden, säger Malin Jönsson. Estrella innehar cirka 22 procent av snacksmarknaden, vilket gör de till den näst största snacksleverantören efter OLW som är marknadsledande med sina dryga 35 procent. Egna varumärken har under de senaste sju-åtta åren seglat upp till en tredjeplats med drygt 21 procent. – Det är klart EMV:s starka utveckling ger effekt på vår försäljning, men det ställer också högre krav på oss vilket jag tycker är bra, säger Marcus Thollin, marknadschef på OLW. Han tror inte att den nya hälsotänket kanibaliserar nämnvärt på de traditionella snacksen. – Jag tror att nötter istället blivit ett komplement, säger han. På Gourmetgruppen har man sedan 2005 levererat nötter, den senare tiden har försäljningen tagit riktigt fart. – Försäljningen fyrdubblades förra året, ökningen är enorm, säger Thomas Lütegenue på Gormetgruppen. Förutom nötter har det även dykt upp helt nya mer hälsosamma produkter på snackshimmelen såsom fullkornschips, äppel- och morotschips, potatischips med mindre procent fett och rostade kikärtor och sojabönar. Även torkat viltkött blir ett vanligare som tilltugg. Allt fler kunder har upptäckt denna annorlunda nyckelhålsmärkta produkt. – Vi har en stadig försäljningsökning. Vår produkt ligger löjligt rätt i tiden just nu, säger Håkan Flink på Wildman som producerar viltchipsen. Men potatischipsen, som kom till Sverige på 60-talet, håller trots den rådande hälsotrenden ett fast grepp om förstplaceringen. Men samtidigt som svenskarna håller hårt i sin chipspåse så ligger vi långt efter bland annat Norge och USA vad gäller konsumtion per capita. – Orsaken till att norrmännen äter så mycket mer chips än vad vi gör beror på att de har helt andra matvanor. De äter inte lagad lunch som vi gör. På samma förhåller det sig i USA och England, där man stoppar en chipspåse i barnens lunchpaket. I Sverige är chipsätandet fokuserat till fredag och lördag, en vana som är svår att bryta, säger Malin Pettersson. Men hon tror att nötternas intåg kan bidra till att nya konsumenter börjar äta snacks och att det även blir mer okej att äta snacks annat än bara på helgerna. Hon menar att många har ett visst motstånd mot att gå runt på staden med en chipspåse, men att istället äta nötter är mer accepterat. – Nötter är ett snacks som är mer okej att äta även på vardagar, säger hon.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078