23948sdkhjf

Han klär på kunderna med blicken

Som en modets målsökanderobot scannar den personliga shopparen Paul Anthony av hur folk klär sig. Var han än går spanar han in mode. – Jag kan inte koppla bort det, säger han där han går på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Paul Anthony har koll på Stockholms alla butiker och deras sortiment. Något som underlättar när han ska hjälpa sina kunder att shoppa. Hans upplägg går ut på att först sätta sig ner med sin kund och göra en grundlig intervju. Genom att ställa frågor kring yrke, hobby, antal resor och annat som kan beskriva kundens liv skapar sig Paul Anthony en bild både av kundens livsrytm men även dennes personlighet. – De här är det bara jag som kan tyda, säger han, och nickar åt skissen de oläsliga tecknen han har framför sig i blocket på kafébordet. I dag träffar han Sara, 25 år. Men Paul Anthony frågar aldrig om kundens ålder, inkomst eller ekonomi. Många tror att det bara är rika som anlitar en personlig shoppare, men det stämmer inte enligt Paul Anthony. Han har både kunder med stora plånböcker och de med mindre ekonomiska resurser. Han understryker hur viktigt det är att ta rätt kund till rätt butik, det vill säga en butik som passar till hans eller hennes plånbok. Genomsnittskunden är en kvinna runt 35 år som vill skaffa en ungdomligare stil utan att göra det på ett fel sätt. – 90 procent av dem som kommer till mig är inte nöjda med den bild de sänder ut till sin omgivning, berättar Paul Anthony. Och han ser det som sin uppgift att ändar på det. – Ofta säger kunderna till mig att; Det här skulle jag aldrig ha provat om jag hade valt själv. Och det är det som är hela grejen. Jag sätter på dem kläder som de inte viste att de passade i. Det är därför de behöver en personlig shoppare, säger han och låter Sara prova en knallröd trenchcoat, självklart i rätt storlek. Det kostar 1 000 kronor i timmen att anlita honom. Han får ingen provision från de butiker dit han går med kunderna. Hans uppdragsgivare är kunden, något som ger honom full frihet att besöka de butiker där han anser att kunden kan finna sin egen personliga stil. Provandet av trenchcoaten är i full gång. Sara spanar in sig själv i spegeln under tiden som Paul Anthony knäpper knappar, viker upp ärmar och drar åt skärp. – Jag gillar den verkligen, men det är något jag aldrig skulle ha kommit på tanken att prova om jag varit ute och shoppat på egen hand, säger Sara. – Nej, det är just det som är poängen, svarar Paul Anthony med ett leende. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 15 - ute nu!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078