Utbildning ökar tryggheten i butik
Antalet butiksrån i Sverige minskade med 21 procent i landet under förra året. På Pressbyrån minskade rånen med mer än dubbelt så mycket, medan minskningen på 7-Eleven låg under riksgenomsnittet. – Vi och Coop har legat ganska jämt när det gäller antal rån genom åren. Men nu ser vi att rånen flyttat sig till småbutiker som inte är kedjeanslutna. Enskilda tobaksbutiker och spelbutiker har tyvärr kanske inte råd med den säkerhetsnivå vi har, säger Pär Örtenholm. Reitan Serivicehandel har sedan flera år gjort en tekniksatsning för att höja säkerheten. Men det senaste året har bolaget tryckt på utbildningsnivån i de två franchisekedjorna Pressbyrån och 7-Eleven. Något som gett effekt. Kedjorna har sammanlagt 400 butiker i Sverige. 96 procent av de anställda har i dag gått en interaktiv säkerhetsutbildning, en utbildning som de ska ha kvitterat att de gått innan de börjar jobba i kassalinjen. Budskapet handlar om alltifrån att ha ordning och reda i butiken till att låsa lagerdörrar och inte räkna pengar öppet. Att ha ögonkontakt med kunderna direkt när de kliver in i butiken är också viktigt. – Det visar att man har kontroll och det kan vara den avgörande faktorn för att de spontanrånare vi ofta råkar ut för ska avbryta, säger Pär Örtenholm. För att ytterligare höja säkerheten i de mest utsatta butikerna i storstadsområdena har butikerna fått övervakningskameror och slutna kontanthanteringssystem där väktare hämtar kontanterna direkt i kassalinjen. Men allt går inte att förhindra. En larmlista och beredskap dygnet runt finns på Reitan Servicehandel. – När det väl händer tråkigheter har vi avtal med ett företag med terapeuter och psykologer över hela landet som tar hand om den anställda inom några timmar, säger Pär Örtenholm. Åhlénsgruppen och Coop Sverige är två andra kedjor som satsar på interna säkerhetsutbildningar. Tanken är att alla anställda ska förnya utbildningen inom tre år. Anders Lundqvist , säkerhetschef på Åhlénsgruppen, tror på en kombination av teknik och utbildning för att öka säkerheten inom detaljhandeln. – Teknik kan man sätta in för hur mycket pengar som helst i butikerna. Det viktigaste är att personalen är trygg på sin arbetsplats och trygg i att hantera kundmötet, säger Anders Lundqvist. Han får medhåll av Petrus Bolin, säkerhetsansvarig på Coop Sverige, som framhåller att säkerhetsutbildningen ska ge en mental förberedelse för att klara olika situationer bättre. – När du jobbar i handeln träffar du människor som kan må dåligt, ha besvär eller är våldsamma. Därför är det viktigt hur vår personal agerar för att undvika hot och våldsamma situationer, säger Petrus Bolin.