Ica vinner på hård marknadsföring
Det visar en undersökning från Nordisk Medieanalys, NMA, och Dagens Industri, där man varje månad frågar minst 1 500 personer om vilken dagligvarukedja de sett reklambudskap för. Ica lade förra året ned 462 miljoner kronor brutto i reklaminvesteringar. För de pengarna fick man ett uppmärksamhetsvärde från kunderna på 58 procent och ett preferensvärde på 51 procent. Preferensvärdet anger vilken butik personerna tänker handla i nästa gång och är ett riktmärke för att bedöma kedjornas marknadsandel. Coop plöjde ned 508 miljoner kronor i reklam, men fick bara 18 procent i uppmärksamhetsvärde av konsumenterna och preferensvärdet landade på samma siffra. I år planerar Coop att minska sin marknadsföringsbudget med tio procent. Axfoods billighetskedja Willys får elva procent i preferensvärde, men bara fyra procent i uppmärksamhet.