Rätt försäkring räddar verksamheten
Bland det första en butiksinnehavare bör göra när verksamheten startar är att skaffa en företagsförsäkring. Den ger ett bra grundskydd och i den ingår för det mesta försäkring av egendom, skydd mot avbrott, ansvarsförsäkring, rättsskydd, överfallsskydd, krishantering och kundolycksfall. Den brukar väldigt få handlare missa. Men det räcker inte att ha betalt sin premie i tid. Man måste också uppfylla de säkerhetsföreskrifter som försäkringen anger. En undersökning bland små-företagare i Finland visar att medvetenheten om det kunde vara bättre. – Över 50 procent uppfyllde inte de krav som myndigheter och försäkringsbolag ställer. Ur försäkringsbolagens synpunkt handlade bristerna framför allt om inbrottslarm och sprinklersystem, säger Christina Almtun, avtalsansvarig på försäkrings-bolaget If. Hon har tillsammans med Svensk Handel tagit fram en butiksförsäkring, en speciell företagsförsäkring för handeln. – Det fanns ett behov av en heltäckande lösning i en bransch med stora risker för rån, inbrott och delvis också brand, förklarar hon. Ett exempel på det sistnämnda är branden i Lunagallerian i Södertälje i januari. Stadium var en av de butiker som drabbades och varor och inventarier för miljoner rökskadades. Affären öppnas igen 30 mars.