23948sdkhjf

Ljusare tider för tygbranschen

De mindre renodlade tygaffärerna har under en längre tid haft svårt att överleva. Men i takt med att svenskarna vill vara allt mer individuella har intresset för att sy och inreda med tyger ökat. Sångerskan Lena Philipssons gamla uttryck ”Jag syr mina egna kläder” har blivit en sanning för allt fler.

Under de senaste 8–10 åren har cirka hälften av alla tygbutiker för hemsömnad varit tvungna att slå igen. En av förklaringarna är att utbudet av billiga kläder har ökat. Många tycker sig inte längre ha tid att sy. Syslöjden i skolorna har successivt försvunnit vilket också medverkat till minskningen av kundunderlaget. Många butiker har haft det svårt att få lönsamhet i verksamheten. Men trenden är på väg att vända. Att sy sina egna kläder eller att tillverka sina egna gardiner har återigen blivigt populärt. – Väldigt många tjejer är modeintresserade och allt fler söker sig till designutbildningar som Beckmans och Borås, säger kanslichefen på Svensk Handel Stil Maria Sandow. Det finns andra tecken som visar att intresset kring att tyger och handarbeta ökar. – Det säljs allt fler symaskiner och det måste betyda att det börjar sys allt mer, säger Torbjörn Olsson ägare till Ohlssons Tyger och Stuvar. I 36 år har hans företag sålt tyger och sybehör och i dagsläget finns det elva butiker från Umeå i norr till Linköping i söder. Torbjörn Olsson tycker sig se att intresset gäller både mode och hemtextil. – Men i dag syr inte folk vardagskläder utan det är festkläder som bal- och brudklänningar som folk väljer att sy upp, säger han. När det gäller hemtextil tycker han sig märka en förändring då det inte längre säljs lika mycket färdigförpackade längder utan kunderna vill istället köpa på löpmeter. Men han tror att det även fortsättningsvis kommer att vara svårt för de mindre tygbutikern att klara sig. – Man måste har mycket varor och sälja stora volymer för att klara ekonomin, säger Torbjörn Olsson. Även på Ikeas tygavdelning märker man av ett ökat tygintresse, försäljningen av metervara blir allt bättre och bättre. Tyg som kunderna sedan oftast använder till inredning. – Att använda tyg är ett billigt och enkelt sätt att ändra utseendet och känslan i ett helt rum, säger Ikeas heminredningsexpert Tina Björeman. Men en och annan använder tygerna från Ikea till annat än inredning. – Vi har inga siffror på det men det händer att man ser en kjol eller en handväska på stan som är gjord av något tyg från oss, säger Tina Björeman. Hon tycker sig se att intresset för sömnad och tyger har ökat de senaste åren. 
En observation som även Johnny Forssell ägare till Jofotex i Söderköping har gjort. Jofotexbutiken är på cirka 500 kvadratmeter och med brett sortimentet. – Cirka 60 procent av det vi säljer är hemtextilier och resten mode, men till ytan är det tvärt om. Vi märker att modebiten stadigt ökar, säger han. Konkurrensen från företag som Jysk och Rusta är inget som varken Jofotex eller Ohlssons Tyger och Stuvar räds, tvärtom. – Jag tycker att det är för lite konkurrens, allt som ökar intresset för vår typ av produkter är bara positivt, säger Torbjörn Olsson. Johnny Forssell på Jofotex håller med. – I början var vi oroliga men så känns det inte längre. Mångfald skapar efterfrågan, säger han.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422