Förbered er för rymden
I modebilden syns spejsiga guld- och silverkläder och jättestora genomskinliga plastglasögon. Allt passande för de nya rymdresorna som nu är vår nästa resetrend. Richard Branson på Virgin har väl alltid varit lite smågalen, och att han är en av de första att lansera rymdresor är inte så konstigt. Virgin Galactic blir världens första privata ”spaceline”, som skickar ut sitt första skepp om 2 år (om allt går som Branson vill). Under sina första tio år vill Branson sända ut runt 50 000 av oss vanliga dödliga bland stjärnorna, mer än 100 km ut i rymden. (I alla fall dem som har råd att lägga 200 000 Us dollar på en 2-timmars resa.) Även andra entreprenörer, som Amazons grundare Jeff Bezos, planerar att erbjuda rymdresor. Det testas raketer och rymdhotell för fullt just nu, när alla tävlar om att komma först - och ro hem alla statuspoäng. Redan idag kan man åka ut i universum som privatperson med hjälp av ryska raketer, till priset av 20 miljoner dollar, men Bransons mål är att medelklassen ska kunna ta sig ut; det blir en ”demokratisering” av rymden. Hmm. Vi kan väl knappast vänta oss att Månen blir mer turisttätt än Kanarieöarna, men sannolikt kommer vår fascination för andra planeter, asteroider och svarta hål att öka i takt med att rymdentreprenörerna snurrar igång sina marknadsplaner. Räkna med godis i form av stjärnor och planeter, fester med rymden som tema, Hollywoodfilmer och tv-dokumentärer om den mystiska världen utanför Tellus. Och om modet är lite inspirerat av rymdoveraller just nu är det bara början. Vem vet vad som kommer, men vi vet att det gör det. Särskilt med tanke på att vi är så oroliga över vår egen plants väl och ve. Bäst att rymma, liksom. Sikta mot stjärnorna. Swooosh.