Handeln tjänar på mer än godis i påsk
I Norge betyder påsken deckare – eller påskekrim, som det heter lokalt. Hos Norli i Bergen är en hel avdelning av butiken fylld av pocketböcker travade på varandra. Flera av dem är skrivna av svenska författare, just nu står Stieg Larsson högt i kurs. - Vi säljer alltid mycket krim över påsk. Det är en tradition, folk ska ha med sig böckerna till hytten och läsa över helgen, säger Kjetil Kopren Ullebø, som jobbar i butiken. I Sverige finns inte den traditionen. Här handlar det i stället nästan uteslutande om mat och godis inför påsk, som är den tredje viktigaste försäljningshelgen för dagligvaruhandeln enligt Handelns Utredningsinstiut, HUI. Drygt hälften av handlarna i HUIs senaste handelsbarometer säger sig ha påskerbjudanden i butiken, var fjärde handlare har påsktema i skyltningen och var femte handlare har även något evenemang med påskanknytning i butiken. Men de svenska handlarna skulle kunna bli bättre på att dra nytta av påsken. - Handlarna skulle kunna jobba mer med att visa upp sådant som man kan lägga i äggen i stället för godis. Som kläder, smycken och mp3-spelare, säger Magnus Kroon som jobbar med omvärldsanalys på Svensk Handel. En av få svenska kedjor som jobbar med påskgåvor som tema är Guldfynd.