23948sdkhjf

KO ger svar på tal om sms-lån

Konsumentombudsmannen, KO, har till uppgift att ha tillsyn över att marknadsföring av bland annat finansiella tjänster sker på ett lagenligt sätt. Frågan om sms-lånens marknadsföring är nu uppe i Marknadsdomstolen för prövning på begäran av KO.

KO har samma utgångspunkt som en åklagare, nämligen att det skall finnas övertygande bevisning för en fällande dom. Att stämma in ett företag till Marknadsdomstolen sker alltså i enlighet med den lagstiftning som finns på området. KO har inte tagit ställning till om verksamheten med sms-lån är seriös eller inte. Det får andra bedöma. Låt mig bara konstatera att sms-lånen blivit en skuldfälla för främst unga personer. Av statistik från Kronofogdemyndigheten för 2006 framgår 1 407 personer har fått betalningsförelägganden på grund av sms-lån. Nästan fyrtio procent är personer i åldern 18-25 år. Sextio procent riktar sig till personer som finns i Kronofogens register med annan obetald skuld, det vill säga personer som redan har en ansträngd ekonomi.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065