23948sdkhjf

Stadiums framtid är jättebutiker

En 4 000 kvadratmeter stor butik med möjligheter till att prova Stadiums utrustning och sedan gå hem och handla på nätet är den senaste given från Stadium.

Det nya butikskonceptet heter Stadium XXL och den första butiken öppnar i Göteborg i morgon, fredag. Butiken ska bjuda på kafé, aktivitetsutrymmen för barnen, cykelsport, vattensport, golfsimulator och testutrustning för diverse produkter finns. Allt för att kunderna ska kunna prova och sedan beställa på internet. – Förutom att lyfta vår försäljning rejält är dessa butiker viktiga i vår lansering av e-handel som blir vårt nästa stora steg. Först kan kunderna inspireras, se och känna på varorna i butiken, sedan beställa i lugn och ro hemifrån via nätet, säger Ulf Eklöf, huvudägare och koncernchef i Stadium till Dagens Industri. Den nya butiken i Göteborg blir den största sportbutiken i Norden och Stadium hoppas på att kunder från hela västra Sverige ska hitta dit. I maj drar webbshoppen igång och under året öppnar Stadium specialbutiker, bland annat en golfbutik i Ängelholm. Totalt hoppas Stadium öka försäljningen med 15 procent på det här sättet. Fem butiker i XXL-format planeras i Sverige, främst i storstadsregionerna. Och under nästa år hoppas Stadiums vd att kedjan når fem miljarder i försäljning. – Vi räknar med att få bra avkastning på investeringarna och på sikt höja vinstmarginalen till 10 procent, säger Ulf Eklöf. Årets omsättning lndade på 4,3 miljarder kronor och resultatet efter skatt landade på 67 miljoner kronor, främst på grund av kostsamma satsningar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063