23948sdkhjf

"Ett tydligt varumärke ökar din vinst"

MÄSS-SPECIAL Vad står ditt företag för? Att definiera och kommunicera företagets varumärke är centralt för alla framgångsrika företag, menar Mats Alfredsson på reklambyrån Mecka.

Visst hör vi dem hela tiden, i reklamen: bilen som ska vara säkrast på marknaden, glassen som ger störst njutning och mobiltelefonen som ger dig fler vänner. Men att kommunicera varumärken till kunderna är ofta en helt annan sak än att kommunicera det inom organisationen. – I dag satsar många företag främst på en plattform som kommunicerar varumärket, men den svåra grejen är att få igenom varumärkestänkandet i samtliga led i organisationen, menar Mats Alfredsson på reklambyrån Mecka. – Det är på butiksgolvet, till dem som arbetar med att möta kunderna, som varumärkets löfte måste hålla, säger han. Inför sitt föredrag på Butiksleverantörsmässan roade sig Mats Alfredsson med att gå runt mellan olika butikskedjor för att få höra deras varumärkestänk. – Jag frågade helt enkelt butikscheferna vad deras företag stod för, varför jag som kund skulle välja just dem och vad deras varumärke ville kommunicera, berättar Mats Alfredsson. ”Gå in på vår hemsida, jag tror att det står där”, var kanske det mest talande svaret, men nästan lika illa ställt var det bland många av de butiker som Mats Alfredsson besökte.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063