23948sdkhjf

Allt fler hittar till Lidl och Netto

De omtvistade billighetskedjorna Netto och Lidl har hittat sin målgrupp. Nu knaprar de andelar av de stora drakarna.

Lågpriskedjorna Netto och Lidl tar marknad i Sverige. Nu har man en andel om fem procent av dagligvarumarknaden i Sverige. En av tio svenskar handlar nu på Lidl eller Netto varje månad och hälften av svenskarna har varit inne i någon av butikerna för att handla. En av fyra kunder är dessutom höginkomsttagare. – De har kommit för att stanna och har nu ett erbjudande som fungerar i Sverige, säger Bo Ekström, vd för marknadsanalysföretaget AC Nielsen, till Dagens Industri. Den totala marknadsandelen för Lidl ligger i dag på 2,5 procent, Netto har en total marknadsandel om 1,7 procent. De flesta aktörer har förlorat kunder till de små billiga uppstickarna. Lidl omsätter omkring 4 miljarder kronor per år i Sverige, Netto har en försäljning på ungefär 2,5 miljarder kronor i Sverige.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062