Clas Ohlson visade stark rapport
Totalt landade försäljningen på 3,2 miljarder kronor (2,8). Försäljningen i februari ökade med 17 procent. Fördelningen för försäljningen för räkenskapsårets tre första kvartal är 3,1 miljarder på butiksförsäljning och 92,4 miljoner kronor på postorder- och internetförsäljning. Det är en försämring om fyra procent från förra året. Sett till hela försäljningsökningen ökade butikernas försäljning med 16 procent. Men försäljningen i jämförbara butiker landade på blygsamma två procent i lokala valutor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 474,7 miljoner kronor jämfört med (444,0). I årets resultat ingår en engångskostnad med 9,4 miljoner kronor. –Tredje kvartalet 2006/2007 är procentuellt sett det tredje starkaste i Clas Ohlsons historia, sade vd Gert Karnberger vid en presskonferens i dag. Men trots de blygsamma ökningarna i befintliga butiker är inte Clas Ohlsons styrelseordförande Anders Moberg oroad över utvecklingen. – Efter Ikea och H&M blir Clas Ohlson Sveriges nästa stora detaljhandelsexport, säger Anders Moberg i en kommentar. Kedjan planerar att etablera sig på den brittiska marknaden under 2008/2009. Under den inledande handeln sjönk aktien från 141,50 kronor till 139,0 kronor. Men under morgonens första handelstimmar vände aktien upp igen och vad vid halvelvatiden uppe i 142,0 kronor.