Mobilerna lockar kunder
Den forna tegelsten yuppienallen har utvecklats till en tunn mobil med tungt innehåll. I dag kan den innefatta allt från kamera, mp3-spelare till internet. Den konstanta utvecklingen inom branschen ledde till att mobilförsäljningen ökade med 15 procent förra året. Dagens konsumenter är teknikintresserade och utbytestakten av mobil har ökat. Något som har lett till att priserna konstant pressas nedåt. – Det går knappt runt för de lokala mobilhandlarna. E-handeln har lett till att det blivit ännu svårare för oss, säger Jan Hansson ägare till mobilbutiken Jan Hansson Försäljning AB i Luleå som sålt mobiler i över 30 år. De lokala handlarna konkurrerar inte bara med varandra utan även med den växande näthandeln som kan locka med sina låga priser. Flera företag med butiksförsäljning har även börjat sälja mobiler via sina hemsidor. På The Phone House, som är Sveriges största återförsäljare av mobiltelefoner, ser man det som en tillgång med internet. – Det är ett led i utvecklingen. För att tillgodose våra kunders behov har vi försäljning på nätet, säger Carsten Sparr försäljningschef på The Phone House i Sverige. Tidningen Mobils chefredaktör Linus Brohult menar att försäljningen av mobiler via nätet ökar men inte lika mycket som inom andra branscher. – Det är intressant att mobilbranschen är den bransch där diskförsäljning fortfarande är dominerande. Folk vill ha service och känna på den vara de ska köpa, säger han. Enligt Jan Hansson konkurrerar nätförsäljningen allt mer och att det är svårt för småhandlarna att driva e-handel. – Man inte kan ha så stora volymer och samtidigt ha låga priser. Flera kunder som köper sin mobil på nätet vänder sig till oss när de strular, säger han. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 10 – ute nu!