23948sdkhjf

Kommuner – det är dags att vakna

Det är dags för de kommuner som inte redan förstått att shopping är en viktig del av turistnäringen att vakna. Om de inte ser upp flyttar med stor sannolikhet handelsbolagen till en kommun med ett mer handelsvänligt klimat. Och med dem försvinner turisterna.

Vi har skickat i väg vår chefredaktör Thomas Karlsson på en välbehövlig semester. Under tiden som vi övriga i redaktionen jobbar med veckans nummer kastar han sig nedför snöklädda sluttningar. Som alla turister kommer han att gå en shoppingrunda i ortens butiker för att införskaffa en ny skjorta eller en flaska vin. Färsk statiskt från Nutek och SCB visar att de som väljer att turista i Sverige spenderar 26 procent av sin resbudget i svenska butiker. Något som placerar shopping högst upp på listan över vad turister väljer att lägga sina pengar på. Trots detta finns det allt för många kommuner som inte tycks förstå och dra nytta av detta. När man som turist letar efter shopping på svenska kommuners sajter så är allt för många undermåliga. Medan rubriker som sevärdheter, arrangemang, historia och badplatser är lätta att hitta, lyser information kring shopping allt för ofta med sin frånvaro. Många kommuner verkar inte se på handelsbolag som riktiga och fullvärdiga näringsidkare. Handeln faller ofta i glömska, samtidigt som industrier och andra företag får stort utrymme. Men inställningen till handelsföretagen är på väg att förändras i takt med att allt fler handlarföretag lockar riskkapitalister och börsspekulanter. Det är dags för Sverige kommuner att inse att möjligheterna att tjäna pengar finns i guideböckernas avdelning: "Bästa shoppingstråk".

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078