23948sdkhjf

Hemtex till Baltikum

Det går bra för Hemtexkedjan. Vd Anders Jansson vill sprida kedjan och nu tar man klivet över Östersjön till Baltikum.

Under räkenskapsårets första nio månader har kedjan etablerat nya butiker, köpt franchiseenheter och ökat försäljningen i alla butiker. Nu tar man klivet över Östersjön till Baltikum. – Vi är övertygade om att vårt koncept fungerar på flera marknader, vilket framgångarna i Finland och den lovande inledningen i Norge är bekräftelse på. Vi har därför beslutat att ta steget in i Baltikum och öppna en butik i Pärnu i Estland. Det kan även bli aktuellt att etablera Hemtex på fler europeiska marknader, och då framför allt i samarbete med franchisetagare, säger Anders Jansson, vd och koncernchef. I höst planerar Hemtex att öppna en volymbutik i Stockholm, ytterligare minst tre väntas öppnas i Sverige och Finland. Nettoomsättningen ökade med 33 procent till 501,2 miljoner kronor enligt delårsrapporten. Tillväxten drivs av att Hemtex etablerar nya butiker och förvärvar franchisebutiker. Lönsamheten förbättrades genom ökad försäljning i kombination med stärkt bruttomarginal. Samtidigt ökade rörelseresultatet med 35 procent till 112,3 miljoner kronor, vilket gav en rörelsemarginal på 22,4 procent. Försäljningen i jämförbara enheter minskade med en procent. – Resultatet är som helhet starkt med bra tillväxt och förbättrad lönsamhet. Särskilt tydligt är att vår ökade andel direktinköp ger effekt i form av förbättrad bruttomarginal, säger Anders Jansson. Under det tredje kvartalet har kedjan öppnat tretton nya butiker och förvärvat tolv butiker från franchisetagare. Totalt har Hemtex, under niomånadersperioden öppnat 29 nya butiker.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063