23948sdkhjf

Tänk inte i nya banor, tänk utanför banan

Jag faller alltid i beundran när jag hör talas om företag som väljer den omöjliga vägen till konsumenternas plånböcker, de tar bort o:et i omöjligt. Jag tänker på konsten att sälja sand i Sahara. I Jukkasjärvi tänkte man så och exploaterar is framgångsrikt.

Några andra exempel på framgångsrika sätt att gå utanför ramarna är: • Naturhistoriska museet i New York som hittat en ny inkomstkälla genom att exploatera natten. Sova-över-program för barnfamiljer bland dinosaurieskelett och blåvalar. Varenda övernattning under våren är fullbokad. Museet får massor av uppmärksamhet (även i Sverige) och utnyttjar väl hajpen kring den nu aktuella filmen ”A night at the museum”. • Skidorter har normalt stora problem med andra säsonger än vintern. Whistler i Canada bestämde sig för att ”det skall vara människor och full aktivitet i Whistler 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året”. Det blev succé, alltid fullbokat. Nu lär det här tänket, att skapa efterfrågan på svårsålda säsonger, bli hårdvaluta. Europeiska investerare vägrar på grund av snöbrist flera år i rad låna ut pengar till skidorter på lägre höjd än 2 000 meter. • De framgångsrika mycket annorlunda Västeråshotellen, Utter Inn (undervattenshotell) och Hotell Hackspett (trädhushotell) har blivit Västeråsarnas egen stolthet. Detaljhandeln har också många exempel. För Gekås Ullareds konsumenter gäller inte normala avståndsregler. Man reser från hela Sverige, även i charterflyg. Gekås har aldrig söndagsöppet, trots det visar man upp många imponerande tal: 3,7 miljoner besökare/år, ungefär 3 miljarder i omsättning och man knep fjärdeplatsen i tävlingen ”Sveriges bästa arbetsplats”. De nya möjligheterna finns i det omöjliga, med lite fantasi kan även det omöjliga säljas. Vilka osannolika barriärer har din butik/butikskedja som går att kommersialisera? Jag menar då inte bara det stora och spektakulära. Det finns oändligt mycket att hämta i att göra en kampanj som sticker ut, att följa upp händelser på ett smart sätt, vara aktuell eller hänga på andras aktiviteter. När får vi se Haglöfs med sina sovsäckar hyra en plats för kunderna i Västerås trädhotell? När låter lamptillverkaren Osram sina kunder prova nattlig orientering med pannlampor på Naturhistoriska museet i Stockholm eller Göteborg? Vem blir först ut med att låta kunderna prova en äkta upplevelse för att sticka ut i den allt tätare djungeln av utbud?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063