23948sdkhjf

Tillgänglighet är till för alla

Det finns flera miljoner människor med någon form av funktionsnedsättning i Sverige. Enbart gruppen hörselskadade uppgår till mer än en miljon svenskar. Men det kan även handla om allt från problem med synen till svårigheter att gå. Det innebär i att fler än en av tio svenskar har speciella behov för att klara sig i sin vardag.

Precis som svensken i allmänhet kan också personerna i denna stora grupp vara shoppingfrälsta, matintresserade och kulturkonsumenter. Men ibland finns det hinder för att de ska kunna njuta av sina upplevelser fullt ut. Svåröppnade dörrar, trappsteg och nivåskillnader, svårlästa prislappar eller bullrig miljö är bara några exempel på hinder som kan göra skillnaden för en bra eller dålig upplevelse. Tillgänglighet är ett nyckelord för handeln i dag. Det är viktigt att etablera butiker där kunderna rör sig eller på platser dit det är enkelt att ta sig med bil eller kollektiva färdmedel. Öppettiderna anpassas till konsumenternas behov med sena kvällar och söndagsöppet, allt för att underlätta för konsumenterna att göra sina inköp. Det investeras i snabbkassor, självskanning och moderna kassasystem för att betalningarna ska gå så snabbt som möjligt. Men något som ofta glöms bort är tillgängligheten för alla funktionshindrade. I moderna, nybyggda butiker och köpcentrum fungerar det oftast tillfredsställande och emellanåt också riktigt bra. I äldre butiker är det dessvärre många gånger sämre ställt. Vad är det då som butikerna kan göra för att bli tillgängliga för alla kunder? Att i samband med en ombyggnad satsa på entréer med automatiska dörrar, med ramper istället för trappor och halkfria golv är naturligtvis mycket värt. Men det finns också små, enklare åtgärder som kan betyda skillnaden för en butik som är för alla eller bara för vissa. Bra belysning, prislappar och kösystem med stora siffror, skyltar i relief, rena gångar utan exponeringsställ, exponeringar i olika nivåer, rullstolsvänliga diskar är bara några exempel. Och kanske viktigast av allt är personalens attityd och bemötande. Det här är åtgärder som inte bara konsumenter med funktionshinder uppskattar utan även butikernas övriga kunder. Det är knappast någon som säger nej till tydliga prislappar och kunder med barnvagnar uppskattar breda gångar och ramper minst lika mycket som rullstolsburna. Runt om i landet pågår projekt för att förmå butiker, restauranger, biografer med flera att anpassa sina lokaler att bli tillgängliga för alla. Att frivilligt ta till sig dessa uppmaningar och genomföra de åtgärder som är möjliga för var och en är en bättre väg att gå än att vänta på lagstiftning och krångliga regler som alla måste följa. I slutänden har alla att vinna på butiker som är tillgängliga för så många som möjligt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081