Lekande lätta tider för leksakshandeln
Nischning är ett smart drag inom leksaksbranschen. Det tycker Lena Hedö, vd på Leksakshandlarnas Riksförbund. Små butiker med udda sortiment, som kan erbjuda extra god service eller fina paket klarar sig oftast i den hårda konkurrensen. År 2006 var ett särskilt bra år för den klassiska leksakshandeln. Kvalitet och design är i ropet. – Många leverantörer har plockat fram gamla godbitar och snyggat till dem. Dagens föräldrageneration tycker det är kul att köpa sådant som de själva hade som barn. Enskilda handlare som har samma sortiment som de stora kedjorna har det däremot tufft. För de riktigt stora spelarna går det samtidigt fortsatt mycket bra. Även om de klassiska leksakerna är på frammarsch är också elektronik och data fortsatt populärt och blir en allt större del i vanliga leksaker. – På leksaksmässan i Nürnberg nyligen var denna trend tydlig. Det är dockor som känner av vem som är ”mamma” och robotar som chattar på internet, säger Lena Hedö vidare. Anne Zapel von Bahr , delägare i leksaksbutiken Krabat, vill helst inte att jämföras med kedjorna. Filosofin och krav på höga vinstmål skiljer dem åt.