Nu gäller det att växa snabbast för att klara sig
Smidigare varuförsörjning, nyetableringar i södra Sverige, framtagning av egna varumärken och kanske också ett nytt butikskoncept som passar stadskärnor – det är några av målen med sammanslagningen mellan Babyland och Barnens Hus. Och så förstås, sänkta kostnader. När två stora blir en jätte är förhandlingsläget perfekt. – För vissa typer av produkter är det viktigt att köpa så nära källan som möjligt, säger Rolf Ericsson, vd för det nyligen bildade Rexinus som hälftenägs av Babylands och Barnens Hus ägare. Han menar produkter som ska säljas i båda kedjorna under det nyframtagna egna varumärken, som till exempel resesängar och lättare barnvagnar. Men storleken gör också att Rexinus kan sätta press på agenturer och få ensamrätt på vissa varumärken. Även de konkurrerande kedjorna Växtmästaren och Trädgårdsringen slår sina påsar ihop. I vår börjar profileringen gentemot konsument under det gemensamma och nya namnet Bo Grönt. – För att konkurrera i inköp med jättar som Plantagen och tyska Hornbach måste man ha stor volym för att räknas, säger Johnny Holmberg, vd för det nybildade bolaget Bo Grönt. Det krävs också viss storlek för att det ens ska vara lönt att köra tulpaner ända från Holland till Norrland. Johnny Holmberg hoppas också att det gemensamt utvecklade konceptet Bo Grönt ska få fart på försäljningen, genom att marknadsföringen blir mer samlad och tydlig. Fredrik Bergström , vd på Handelns Utredningsinstitut, tror att positioneringar inför framtiden är den främsta drivkraften bakom den senaste tidens sammanslagningar. – Trots att detaljhandeln som helhet utvecklats bra, är det oftast de tre, fyra största i varje bransch som har riktigt god lönsamhet, säger Fredrik Bergström. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 7 - ute nu!