Utbildning vinner i längden
I den hårda konkurrensen som råder inom handeln är det viktigt att titta på alla kostnader. Att skicka medarbetare på utbildning innebär inte bara utgiften för själva kursen, utan också att fylla upp medarbetarens plats med en vikarie eller extraanställd. Dessutom kan kostnader för resor, traktamente och uppehåll tillkomma. Men den som ser utbildning enbart som en utgift gör ett allvarligt fel. Det är viktigt att inse att det handlar om en investering. Att satsa pengar på marknadsföring eller ny inredning och utrustning ser många som en själklarhet. Men många glömmer lätt att en investering i kunskap, engagemang och entusiasm är minst lika viktigt. Att skicka medarbetare på kurs eller utbildning var tredje år är inte dåligt. Däremot är det ogenomtänkt att låta någon genomgå en säljutbildning vid ett tillfälle och tro att det är tillräckligt. Utbildning är en färskvara, som behöver skötas om för att inte falla i glömska. En aldrig så bra säljarkurs måste följas upp för att de nyvunna kunskaperna ska underhållas. Det är lätt att falla tillbaka i gamla hjulspår, speciellt om man inte har någon uppbackning på arbetsplatsen. Framtidens vinnare är de som arbetar långsiktigt med att utbilda och utveckla sina medarbetare. Det är de som får en engagerad personal som kunderna gärna vänder sig till. Det kan vara den avgörande skillnaden som får konsumenten att välja just den egna butiken istället för den största konkurrentens. Och det kan vara just det medvetna långsiktiga utvecklingsarbetet som gör att man får branschens bästa säljare att välja just den egna butiken som sin arbetsplats.