Åhlénsgruppen redo för öst
Åhlénsgruppens nettoomsättningen ökade under 2006 med 10 procent till 5 448 miljoner kronor (4 962). Rörelseresultatet ökade till 321 miljoner kronor (205) och resultatet efter finansiella poster ökade 59 procent till 307 miljoner kronor (193). - Vi har öppnat ett tjugotal nya butiker och varuhus, och även förberett lanseringen av Kicks i Finland. Vår verksamhet i Norge har utvecklats mycket positivt, säger Åhléns koncernchef Bjarne Mumm. Åhlénsgruppens långsiktiga fokus är tillväxt i Östersjöregionen, under 2007 inleder vi vår expansion i Finland. Åhléns-varuhusen har utvecklats positivt under året. Ett nytt varuhus har öppnats i Partille och ytterligare ett antal har genomgått betydande om- och tillbyggnader. Kicks snabba expansion fortsätter. Under 2006 etablerades 15 nya butiker och vid utgången av 2006 drev Kicks 100 butiker i Sverige. Etableringen i Finland har inletts. Den första butiken öppnades 1 februari 2007. Under 2006 öppnades sex nya Lagerhaus-butiker och vid utgången av 2006 fanns sammanlagt 20 butiker i Sverige. Den norska verksamheten förbättrade såväl omsättning som resultat. Det framgår av Åhlénsgruppens bokslut för 2006.