23948sdkhjf

Minskad försäljning för Swedish Match

Försäljningen för tobaksföretaget Swedish Match backade under förra året, trots snusrally inför årsskiftet. Men vinsten ökade.

Försäljningen av snus ökade med 18 procent under fjärde kvartalet, och med 7 procent under helåret 2006. En förklaring för den svenska marknaden kan vara att många snuskunder bunkrade snus inför årsskiftets skattehöjning. Försäljningen av cigarrer ökade något, medan andra produktområden som tändare, tuggtobak och piptobak tappade i försäljning jämfört med föregående år. Försäljningen för fjärde kvartalet uppgick till 3 457 miljoner kronor (3 500) och 12 911 miljoner kronor (13 311) för helåret. Rörelseresultatet ökade med 18 procent till 799 miljoner kronor (678) för fjärde kvartalet, och med 15 procent till 3 235 miljoner kronor (2 825) för helåret Resultatet efter skatt och finansiella poster uppgick för fjärde kvartalet till 602 miljoner kronor (456) och 2 331 miljoner kronor (1 777) för helåret. Det framgår av Swedish Match bokslutsrapport. från

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063