De har verktygen för framtiden
Per Sadle är chef för Nillson&Luthman som för drygt tre år sedan gick in i Toolskedjan. När vi ses på företagets enkla kontor i Sydhamnens industriområde i Södertälje berättar han företagets historia, från starten år 1882, till år 1999 då han tillsammans med fyra andra anställda tog över. – Vi bestämde oss för att bara serva industrikunder, säger han. Södertälje Järnaffär, som ligger i Weda industriområde norr om stan gjorde en liknande resa. Båda företagen var återförsäljare till Bergman&Beving. När Bergman&Beving år 2003 bildade Tools-kedjan uppstod huvudbry. Vilken av återförsäljarna i Södertälje skulle de satsa på? Lösningen blev en fusion. Nu har bolaget tio delägare och två butiker som tillsammans omsätter 96 miljoner. De två delarna av företaget har delvis olika inriktning. Per Sadle beskriver fusionen som lyckad: – Kunderna fick en leverantör i stället för två. Och vi har blivit ett bra gäng. Han visar runt i Nillson&Luthmans slitna men trevliga lokaler. Bergman&Bevings Investor Relationschef Mats Karlqvist är på besök, bland annat för att diskutera hur butiken ska profileras bättre. – Skyltningen utomhus är tydlig, berömmer han. Inne ska Bergman& Bevings egna varumärken som verktygsserien Tengtools och arbetshandskarna Guide lyftas fram. Arbetshandskarna är framtagna av Bergman& Bevingägda Skyddakoncernen som snabbt etablerat sig som Nordens ledande leverantör av skyddsutrustning för industrin. – Vi arbetar med kundnära produktutveckling och design, och utvecklar egna produkter i segment där det saknas tydlig marknadsledare, som exempelvis skyddshandskar, säger koncernens vd Leif Reinholdsson på telefon från Skyddas huvudkontor i Ulricehamn. Nillson & Luthmans största kunder är Scania och Astra Zeneca. Rationaliseringarna i industrin känns i butiken. Stämningen är lugn. – Förr var här fullt av Scaniakillar som for hit när något var slut. I dag åker de inte hit på arbetstid. Alla inköp görs centralt. Nu åker våra säljare ut till kunderna, säger Per Sadle. – Stora kunder behöver en stor partner att sluta riksavtal med, inflikar Mats Karlqvist. Vi skapade Tools-kedjan för att vi ville ge de stora kunderna samma service på alla deras enheter. Samtidigt ville vi behålla de gamla företagsnamnen, så att den lokala anknytningen inte går förlorad, fortsätter han. Toolsbutikerna har fått samordna sortimentet. Sextio procent av sortimentet ska vara likadant i alla butiker, medan fyrtio procent är anpassat efter de lokala kundernas behov. Per Sadle menar att arbetet blivit roligare sedan förtaget gick med i Tools: – Förr fokuserade vi på inköp. Grossisten var en motpart. Nu är Bergman & Beving en stark partner. Vi jobbar tillsammans för att göra kunderna nöjda. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 6 – ute nu!