23948sdkhjf

Tillbehören lika viktiga som varan – på gott och ont

Optikmässan, årets stora händelse i optikhandeln, hölls nyligen i Stockholm. Här visades årets glasögontrender upp för landets alla optiker och vill du vara säker på att följa modet är nördlooken rätt. Stora sköldpaddsgröna bågar och brillor som andas Marie Antoinette och fnissigt 1700-tal är säkra kort under år 2007.

Vid sidan av det stora antalet bågar slogs jag som en av de få utomstående besökare på mässan av det utrymme som accessoarerna hade bland utställarna. För många var det minst lika viktigt att visa upp väskor, smycken, designade glasögonfodral och andra tillbehör som själva glasögonen. Detta är ett tecken i tiden. Med ständigt tilltagande konkurrens och prismedvetenhet från kunderna har bijouterier och tillbehör med låga produktions- och inköpskostnader blivit livsviktiga för lönsamheten hos såväl detaljister som leverantörer. Svunnen är tiden då det som leverantör till sällanköpsvaruhandeln räckte med att tillhandahålla en komplett och säljande produktserie. I dag krävs det flera intäktsströmmar för att hålla lönsamheten uppe och varumärket levande. Lösningen har under senare år allt som oftast blivit att utveckla och tillhandahålla tillbehör till den ursprungliga varan. Det kan handla om allt från FM-sändare för din iPod till fodralet för dina solglasögon. Att köpa produkten är bara första steget och fungerar som en entrébiljett. Produkten oavsett om det handlar om hemelektronik, glasögon eller möbler, ger dig access till tillbehören som i sin tur gör produkten personlig. Fördelen och drömmen för såväl detaljister, leverantörer som tillverkare är att accessoarerna ska ge längre och mer lönsamma kundrelationer. Men som med det mesta finns det även en baksida till tillbehörshysterin. För kunderna blir inköpsprocessen mer komplex. Det handlar inte längre om att ta ställning till en enskild varas egenskaper, utan även om tillbehören och utvecklingsmöjligheterna. Något som i många fall kan vara svårt. Rädslan av att välja fel ökar och på sikt kan trenden faktiskt få motsatt effekt – nämligen att kunden avstår från att köpa produkter då hon inte betraktar den som komplett.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079