Det räcker inte att brinna för affärerna
Även om handeln inte är den mest konkursdrabbade branschen – det är hotell- och restaurangbranschen som toppar listan – så är det en utsatt bransch. Att starta en butik eller agenturföretag lockar många. Det kanske inte verkar så svårt att köpa in och sälja lite varor. Men det finns många fällor att gå i. En av de viktigaste åtgärderna innan man drar igång är ett företag är att ha löst all form av finansiering. Och det handlar inte bara om att kunna klara de kortsiktiga skulderna. En långsiktig planering är nödvändig, att kunna budgetera för alla olika kostnader som kan dyka upp på lång sikt. Minst lika viktigt är att analysera konkurrenssituationen. Vilka konkurrenter har man idag? Hur stor är sannlikheten att det dyker upp en ny aktör och hur kan det påverka det egna företaget? När företaget väl är igång så krävs det mycket för att klara av den dagliga verksamheten. Det räcker inte med att hinna köpa in varor, sköta marknadsföring, planera personalen och andra saker krävs för att hålla företaget igång. Det finns också mängder av lager och regler att hålla reda på och mängder av blanketter att fylla i och skicka in till olika myndigheter. Den nya regeringen har lovat att minska regeltvånget för företagare med 25 procent. Redan i mars ska en preliminär plan kunna presenteras. Enligt Nutek så är det inom skatte-, miljö- och arbetsmarknadslagstiftningen som företagen anser att de värsta regelverken finns. Momsdeklarationer toppar listan över de mest avskydda reglerna. Visst är det glädjande att färska siffror från UC visar på att antalet företagskonkurser minskar för tredje året i rad. Och att konkurser inom detalj- och partihandel minskade med fem respektive sju procent under fjolåret. Likaså att nivån på arbetslösa handlare hamnade på den rekordlåga siffran 6,7 procent i december. Men det finns en risk att denna positiva trend snarare beror på högkonjunkturen än på ökade kunskaper om att driva handelsföretag. Exempelvis kunskapen om att det förutom ett brinnande intresse krävs mer för att driva en lönsam butik.