Mer samarbete i Järnia
På torsdag tillträder Fredrik Jakobsson sin tjänst som vd på järnfackhandelskedjan Järnia. Med sina erfarenheter från Axfood tror han att det går att göra mer för att öka samarbetet mellan handlarna och mellan den norska Jerinakedjan som äger 40 procent av Järnia. - Det gäller inköp, it och andra infrastrukturella grejer, säger Fredrik Jakobsson. Samarbetet inom kedjan är bra idag. Min erfarenhet från Axfood är att man kan hitta samarbetsformer som ger ökad konkurrenskraft och större lönsamhet, men då måste man jobba ännu mer tillsammans. Varumärket Järnia ska också stärkas och göras tydligare. Järnia ska enligt Fredrik Jakobsson utnyttja personalens kunskap och ge god service. Sortimentet ska vara högkvalitativt, men även kryddas med billigare varor. - Kännedomen om Järnia är hög, men många potentiella kunder tror att Järnia är för dyra. Det stämmer inte och det måste vi bli bättre på att tala om. En översyn av kedjans butikslägen är också att vänta. - En stor del av omsättningen idag är mot proffs, men det är konsumentsidan som växer. Därför ska butiksstrukturen bli mer konsumentinriktad. Det gäller både nyetableringar och omlokaliseringar. Även om det är stora skillnader mellan järnfackhandel och dagligvaror är inte Fredrik Jakobsson orolig. - Många av problemställningarna är liknande. Det handlar om att möta kunden i butik och att sälja varor.