23948sdkhjf

Fler små handlare behövs

En H&M-butik står högt upp på önskelistan hos unga kvinnliga konsumenter i Fagersta. En undersökning, som eleverna på en skola nyligen genomfört, visar att ungdomarna också drömmer om att få bland annat Solo-, Vero Moda- och JC-butiker till Fagersta centrum.

Att få en stor kedjebutik till sin stad är en dröm för många i mindre orter. Inte bara unga shoppingglada konsumenter, utan också för andra köpmän och näringsidkare i kommunen som på så sätt kan skapa ett intressant handelscentrum. Det handlar inte bara om modebutiker som i Fagerstatjejernas fall utan om kedjor i alla branscher. För visst kan de stora butikskedjorna tillföra mycket. De kan jobba med duktiga designers och ligger ofta i framkant när det gäller mode och produktutveckling. De kan göra stora inköp, satsa på rationell lagerhållning och ha bra logistik. På så sätt kan kostnaderna hållas ned och priserna bli låga. Listan över kedjebutikernas fördelar kan göras lång. Men vad skulle kunderna egentligen tycka om ett köpcentrum eller en stadskärna där bara de stora butikskedjorna får plats? Utbudet skulle med all sannolikhet kännas torftigt om det inte fanns andra butiker med sortiment som var utvalda av de lokala butiksägarna. Duktiga köpmän som har nära kontakt med marknaden och vet vad de lokala kunderna verkligen vill ha. Vilken dragningskraft skulle ett sådant köpcentrum, med exakt samma butiker och sortiment som grannkommunens, egentligen att få? Den svenska handeln är het just nu. Och det har medfört att även handelsfastigheter är heta. Många utländska investerare har upptäckt detta och tar upp konkurrensen med de svenska fastighets- och investmentbolagen om de svenska köpcentrumen och handelsfastigheterna som intressanta investeringsobjekt. Det här är företag som sällan ser till den lokala handelns intressen. De föredrar många gånger att jobba med de stora kedjeföretagen och förhandlar hellre med en stor central aktör än med många små. De är ofta mer intresserade av de stora drakarna, som de vet lockar kunder till centrumet, än av små lokala handlare med en okänd dragningskraft. Och genom hyreshöjningar, krav på långa öppettider, obligatoriskt deltagande i gemensamma aktiviteter, för att bara nämna några exempel, är det förhållandevis enkelt att göra sig av med de mindre välkomna butikerna. För att istället erbjuda lokalerna till detaljhandelsföretag med tjockare plånböcker och mer resurser. Att det finns handlare som ställer sig upp och protesterar är något som i första hand konsumenterna ska vara glada över. Det behövs fristående handlare för att ge mångfald i handeln. Och de måste få tillgång till attraktiva lägen på rimliga villkor. Annars blir det ingen rolig handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063