Eton satsar på Tyskland
De båda butikerna ska öppnas i München och Hamburg, men hela den tyska marknaden är intressant för bolaget. Sedan tidigare säljer Eton skjortor via återförsäljare. – När vi gick in där nere var målet att erövra det lukrativa tyska högkvalitetsegmentet i två steg. Först började vi med att sälja in vårt sortiment till de mest kända modevaruhusen och dito kedjorna. Steg två sker i samband med etableringen av Etonbutikerna i Hamburg och München under våren, säger marknadschef Jan Boghardt till Tekotidningen. Man ska också gå in med en butik i USA på Wall Street, men det måste göras snabbt eftersom franska Hermes vill in på Wall Street. Den av de båda som hinner först kan räkna med att vinna striden om finanskunderna. – Vi har hittills tittat på två lägen utmed den berömda finansgatan, men inget av dem passade. Inom kort åker jag över för att titta på ett tredje intressant alternativ, säger Jan Borghardt. Under 2006 ökade Eton sin årsomsättning och passerade 200 miljoner kronor, i år hoppas man nå en omsättning på 250 miljoner kronor. – Vi har känt på oss att något var på gång eftersom vi haft försäljningsökningar på 25 till 30 procent varje månad. Efterfrågan bland våra 1000 kunder över hela världen har varit så stor att vi haft vissa leveransproblem, säger Jan Boghardt. Strax innan jul öppnades den första renodlade Eton-butiken i Stockholm.