Kapp Ahl ratas av svenska investerare
– Kappahls dilemma är att finansvärlden har svårt att förstå våra kunder. Många har förutfattade meningar och vi har haft en tråkighetsstämpel. Men noteringen har bidragit till att folk börjar få upp ögonen för oss och det smittar av sig positivt på varumärket, säger vd Christian W Jansson i en intervju i E24. Men att svenska börsinvesterare inte jagat Kapp Ahl är inget som vd:n bekymrar sig över. I stället har fokus sedan noteringen varit att hitta målgruppen och göra om kedjan så att kunderna lockas dit. År 2005/2006 landade resultatet på plus 302 miljoner kronor. Bruttomarginalen på helåret 2007 väntas landa strax över 60 procent. Kapp Ahl har flaggat för att man har svårt att hitta butikslägen och därför kommer kedjan inte etablera butiker i samma takt som man hoppats, men något nytt land för kedjan är inte aktuellt ännu. – Vi har säkert 25 butiker i vart och ett av de tre nordiska länderna och upp mot 40 till 50 stycken till i Polen. Men vi kan inte heller vänta för länge på att bli klara med det, det tar för lång tid. Om två år måste jag ha ett svar på vart vi tar vägen, säger Christian W Jansson.