Rea inte bort varumärkets trovärdighet
Man håller ju på att sabba sitt varumärke, helt enkel en devalvering. Hemtex - välkommen till samma liga som mattbranschen, som har kört med ständiga reor sedan 70-talet. Att Hemtex ständiga reor är en snackis människor emellan bekräftas även av det är ett mycket stort antal bloggare som tar upp fenomenet om fuskreorna i sina dagböcker. Googla på Hemtex och reor och se själv. En näringslivskrönikör hade nyligen följande i sin ledare: ”bland mina nyårslöften ingår att jag skall sluta irritera mig på att Hemtex ständigt rear”. Aktiemarknaden verkar dock inte reagera. Visst, det är snygga resultat- och försäljningssiffror som visas upp. Nyetableringstakten av butiker är hög vilket leder till omsättningsökningar. När jag letar efter försäljningsökning på jämförbara butiker på investor-relation-sajten, en mycket viktig indikation på vad som egentligen händer i butik, är det däremot av naturliga skäl mer sparsamt med sifferanalyser. Jag hittar en siffra på + 6% under andra kvartalet 2006. Det är en ok-siffra under normala betingelser. Men Hemtex betalar den siffran med egna pengar, värdet av varumärket sjunker genom konsumenternas förtroendeminskning. Marknadsföringslagen (1995:450) och paragraf 11 har kommit till för att skydda kunden. Jag skulle vilja säga att den gäller i lika hög grad för att skydda det egna varumärket mot överdrifter som kan skada varumärket. Den är enastående i sin enkelhet: för att en butik ska få locka kunderna med ordet ”rea” eller ”realisation” i sin reklam ska: 1 reaförsäljningen ske under en begränsad tid (Marknadsdomstolen (MD) menar att en rea får pågå i några veckor eller högst två månader) 2varorna ha väsentligt nedsatta priser 3varorna måste finnas i affärens vanliga sortiment Hemtex, ta till er Marknadsföringslagen och snacka till exempel med Polarn & Pyret. De har massor att lära ut hur en äkta och professionell rea ska gå till.