Tyg sätter Sverige på världskartan
Sverige exporterar textilprodukter för cirka 17 miljarder per år. År 2006 ökade tekoexporten med 13 procent. Tekoexporten utgör 1,9 procent av den svenska exporten, och är faktiskt större än såväl pappersmasseexporten, som har 1,4 procents andel och järnmalm med 0,4 procent. Den svenska textilexporten handlar inte bara om mode utan också om garn, fibrer och tekniska textilier som tillverkas på fabriker i Sverige. Drygt 50 procent av det som exporteras är dock kläder och listan över modeföretag som framgångsrikt satsa på export kan göras lång. Nudie Jeans, Oscar Jacobson, Carin Wester, Acne Jeans, Tiger, Lindeberg, Filippa K, Tiger, Gant, Gudrun Sjödén, är bara några exmepel. Vårt stora svenska modeföretag H&M, räknas dock inte in i exportsifforna eftersom deras kläder går via distributionscentraler i de olika länderna eller via företagets centrallager i Hamburg. Ett framgångsexempel är Haglöfs som gör fritidskläder. Företaget ökade sin export med 36 procent under förra året, och kan skatta sig glada över hälsotrend som får konsumenter runt om i världen att köpa fritidskläder. Sverige har helt enkelt hamnat på modets världskarta. Den svenska modebranschen består till stor del av entreprenörer som vågar satsa på vad de tror på. Och det har de gjort så framgångsrikt att den svenska marknaden inte räcker till för att växa ytterligare. Exportsatsningarna har helt enkelt varit nödvändiga för att företagen ska kunna växa vidare. Stora internationella företag har fått upp ögonen för framgångsrika svenska it-företag som de lägger höga bud på. Ska den svenska modebranschen bli nästa föremål för de internationella storföretagens intresse? Den svenska modeindustrin är en bra förebild för entreprenörer i alla branscher och framför allt i handeln. Man behöver inte heta Ingvar Kamprad eller Stefan Persson för att lyckas.