Ljuset allt viktigare i heminredningen
Lampor och belysningslösningar tar allt större plats i möbelkedjan Mios sortiment. – I dag köper kunderna inte en lampa, utan de är mer ute efter funktionen ljus i inredningen. De ser möbler och ljussättning som en helhet, säger Ida Eriksson, produktchef på Mio. Hon menar att lampor blivit mer modevaror, och att den tekniska utvecklingen är stark inom branschen. Nya fräcka belysningslösningar driver konsumentintresset. Lågenergilampor, som tidigare ansågs ge ett fult ljus, finns nu i de varma toner som svenskarna gillar. Glas och porslinskedjan Cervera säljer numera också lampor och möbler. – Belysning står för omkring tio procent av omsättningen. Vi ser det som ett bra komplement till vårt grundsortimentet. Belysning ger möjligheter att bygga upp inspirerande interiörer i våra butiker, vi kan exponera lamporna på ett annat sätt än elfackhandeln, säger Cerveras marknadschef Mathias Köpsch. Cervera säljer mest golv- bord och taklampor, men undviker de mer tekniskt avancerade lösningarna. – Det är elfackhandelns kunskapsområde. Där ska vi inte fuska, säger Mathias Köpsch. Magnus Franzell på branschorganisationen Belysningsbranschen och föreningen Hemljus berättar om nyheter som spotlights, lysdioder, och fiberoptik som ger nya typer av stämningsbelysning och punktbelysningar både inomhus och utomhus. Den klassiska stallyktan ovanför garageporten har fått sällskap eller bytts ut av lysdioder utmed trädgårdsgången, och inomhus är tavlor och vitrinskåp belysta av spotlights. – Offentliga miljöer får allt bättre belysning. Energibesparing och säkerhetsaspekter är vid sidan om trivsel och skönhet det som driver investeringarna. Trenden sprider sig också till hemmen, och många villaägare och bostadsrättsinnehavare väljer att satsa på nya armaturer som ger bättre ljus till lägre energikostnad. Lågprisföretag som Hornbach, Ikea och Bauhaus säljer mycket lampor, men också de traditionella fackhandelsbutikerna går bra. – Det är inte lätt att hitta rätt belysning utan proffshjälp, säger Martin Nilbo, som driver butiken Lampkultur i Göteborg. Läs hela artikeln i Dagens Handel vecka 1-2 – ute nu!