Nu flyttar erotiken in i köp-palatsen
Sexleksaker, sexiga underkläder, olika preparat att smörja eller tvåla in sig själv eller varandra med samt erotisk litteratur. Det låter inte särskilt nytt och det är det inte heller. Trenden handlar istället om att samla olika produkter på ett ställe, att förpacka dem rätt, att välja rätt butiksläge och att tvätta bort porrstämpeln. Tanken är även att locka flera kvinnor. I november invigde butikskedjan Ooups sina två första butiker, en i Farsta centrum och en i Kista galleria. Kedjan, som räknar med att nästa år öppna en butik i Stockholms innerstad, beskrivs som Nordens första detaljhandelskedja för sensuella produkter. – Vi säljer sexleksaker på ett tryggt sätt i etablerade köpcentrum. Vår främsta målgrupp är kvinnor och de vill ofta inte gå in på en mörk gata för att handla i butiker med videobås, säger Lisa Lönner, presschef på Ooups. Ooups säljer också underkläder, krämer, oljor, facklitteratur, musik och kondomer. Hittills har affärerna gått bra. – Det har gått otroligt bra. Varorna säljer som smör i solsken. En större andel än förväntat av försäljningen har varit sexleksaker, vilket visar att det finns en stor efterfrågan, säger Lisa Lönner. När det gäller just sexleksakerna paketeras det mesta om i egendesignade förpackningar. Bland annat för att få bort bilder som riktar sig till män och objektifierar kvinnor. Inom tre år räknar Ooups med att ha 50 butiker i Sverige och Lisa Lönner tycker att det finns en ny erotiktrend inom handeln.