23948sdkhjf

Handikappanpassad butik bra konkurrensmedel

En butik som är tillgänglig är också inbjudande – för alla. – Jag handikappanpassar inte enbart av idealistiska skäl. Utan för att öka vinsten, säger Ove Varland som driver JC, Brothers och Sisters i Växjö.

Det ska vara lätt att ta sig in i butiken, tydlig information och skyltning för alla och varor i rätt höjd. Det är självklarheter. I alla fall för smålänningen Ove Varland. När en av hans butiker skulle byggas om för ett par år sedan satte han sig ner med fastighetsägaren och representanter från handikapporganisationer. – Det var mycket vi kunde göra annorlunda, men som vi inte hade tänkt på, förklarar Ove Varland. För honom handlar det lika mycket om livsfilosofi som Gnosjöanda. När han i fjol fick Växjös nyinstiftade tillgänglighetspris kände han sig mycket stolt. Stolt över att ha gjort livet lättare för många och att få vara ett föredöme. Samtidigt var Ove Varland minst lika nöjd över uppmärksamheten hans butiker fick och den ökande kundtillströmningen som följde. – Vi är ute efter fler kunder och då är tillgängligheten en absolut nödvändighet. Att göra butiken mer tillgänglig är också ett sätt att konkurrera. Förbättringarna har dessutom alla kunder nytta av, konstaterar han vidare. Det är just detta budskap som också Sveriges handikapporganisationer vill nå ut med. Målet är att det inte ska vara något märkvärdigt att hålla entrén fri, utnyttja färgkontraster eller ge den lilla extra personliga servicen. – Gör din butik unik och sälj mer. Vi måste komma ifrån vi- och dompratet. De flesta kommer att drabbas av något funktionshinder någon gång. Alla kan bryta benet, säger Monicka Zachari på de Synskadades Riksförbund. På Svensk Handel har också frågorna kring tillgänglighet ökat. Dels handlar det om att en ny lagstiftning är på gång, dels om att bredda kundbasen. Ytterst är målet att göra köputrymmen tillgängliga för fler kundkategorier. Allas pengar är intressanta för handeln, påpekar Meta Troell som representerar Svensk Handel i Bygg Klokt-samarbetet. Genom Bygg Klokt tar Svensk Handel tillsammans med sex handikapporganisationer fram checklistor på enkla åtgärder för att öka tillgängligheten. Det kan vara entrémattor som inte snurrar in sig i rullstolar, dörröppningsknappar eller kortläsare som går att nå och varor som inte står i vägen. För att ge ett gott exempel inom handeln har Bygg Klokt-projektet inlett ett samarbete med Täby Centrum. Målet är att tillgänglighetscertifiera centret utifrån checklistorna. – Vår ambition är att lägga oss snäppet över lagens krav, men inom rimlighetens gränser, säger Meta Troell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063