Göteborg marknadsförs och utvecklas starkare än Stockholm
Göteborgs framskjutna position har även historisk förankring. Redan 1923, när Göteborgs 300-årsjubileum firades med stor utställning och invigning av allt från Liseberg till Torslanda (Sveriges första civila flygplats) blev det 1 – 0 till Göteborg i matchen mot Stockholm och Stockholmsutställningen 1930. Göteborg fortsätter med sina stora investeringar. Om några år är Hotel Gothia Towers Europas största hotell. 2009 står en ny arena klar som ersätter Gamla Ullevi. Göteborgs position som världens ledande friidrottsarrangör är välkänd. Planeringen för 400-årsjubileumet 2023 är redan på gång, och så fortsätter det. Men det är inte bara investeringar i byggnader. De är ingenting värda om det inte finns planer på vad dessa skall fyllas med. Ett bra exempel på ett nytt arrangemang är Jul på Liseberg, som startade för några år sedan, och som redan är en gigantisk framgång, över en halv miljon besökare varje år. Göteborg insåg alltså att trenden att besöka storstäder för julshopping skulle accelerera på 2000-talet. Hotellen var tidigare utan gäster över veckosluten i december – idag är hotellen fullbokade. Nej, när Göteborg gör något är det stort. Hela Liseberg är inklädd i bästa Disneystil med 4,8 miljoner juleljus. Samma dag som Liseberg tänds sker samma sak i stora delar av Göteborg. Jul på Liseberg sopar banan med Skansens och Gröna Lunds julmarknader. I Göteborg vet man att events ger mycket klirr i kassan för detaljhandeln. Detaljhandeln tänker mycket i events själva. Sveriges största affärscentrum, Nordstan i Göteborg, jobbar med sitt köpcentrum som om man vore ett nöjesfält, närmare 180 olika aktiviteter per år anordnas i köpcentrumet. Stockholm, kom igen! Se till att karusellerna åtminstone snurrar lika fort i Stockholm som i Göteborg. Tänk göteborgskt, stora spektakulära satsningar, samarbete mellan alla aktörer och förstklassig PR och marknadsföring.