Logistikstrul kostade Stadium miljoner
Stadiums nya lager blev klart i augusti, bara drygt ett år efter att beslutet om ny logistik fattades. – Vi ville få ut effekterna till butik snabbt, säger Stadiums logistik- och it-chef Pär Sandström. De första veckorna med det nya systemet innebar stora problem och kostade miljontals kronor eftersom varor inte kom ut i butikerna. – Det uppstod flera olika problem. De tekniska system vi investerat i levererade 10 procent av vad de utlovade och vi klarade inte leveranserna. Under augusti och september fick vi köra det gamla systemet parallellt, med dubbla kostnader, säger Pär Sandström. Nu är logistiken uppe i utlovad kapacitet. Sandström tror att den kan fördubblas. Målet är att öka genomförsäljningen och servicen till butikerna. Och att minska butikernas baklager kan spara hyreskostnader på 140 miljoner kronor. Även Kappahl har reformerat sin logistik. 2002 invigdes företagets nya centrallager i Mölndal där 50 miljoner plagg passerar årligen. Kappahl hade också stora problem i början. – Efter två månader med det nya systemet hade vi fyllt Göteborgs hamn med våra containrar. Det var nattsvart, säger Sofia Roxendal, it- och logistikchef på Kappahl. KappAhl bildade grupper där man systematiskt samlar in idéer om hur effektiviteten kan höjas. Med mer engagerad personal ökade produktiviteten dramatiskt. 1999 var produktivitetsindex 180. I dag ligger det på 354.