23948sdkhjf

Mindre butiker växer mest

Mindre kedjor som Flash och Cubus växer i snabbare takt och har en bättre lönsamhet i sina butiker än jättar som till exempel H&M. Det visar en analys som modetidningen Habit har gjort.

Enligt tidningen har Flash den högsta rörelsemarginalen inom svensk modehandel på 26,5 procent. Det kan jämföras med H&M som ligger på andraplats på listan med sina 18,3 procent. Förra årets tillväxtraket Gina Tricot ligger på plats fem med en rörelsemarginal om 16,5 procent. Dock ligger Flash sämre till sett till försäljningstillväxt 2004-2005. Där når man bara plats 37. Sett till försäljningstillväxt i butikerna ligger norska Cubus på 168,6 procent, två är lilla Slipsgossen med en försäljningstillväxt om 123,2 procent. Här ligger H&M på plats fem med en försäljningstillväxt på 14,1 procent. Men då ska man ha i minnet att H&M har över 1 200 butiker i 24 länder. Koncernens omsättning, inklusive moms, uppgick under 2005 till närmare 72 miljarder kronor. Cubus har exempelvis drygt 200 butiker. – Jag hade trott att H&M skulle vara mer dominerande. Det är tydligt att det inte bara är de som drar det svenska modetåget, säger Habits chefredaktör Maya Saksi till Svenska Dagbladet Näringsliv.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062