WBM blir Björn Borg
Att WBM ska byta namn är inte klart ännu, men styrelsen har föreslagit ett namnbyte i och med köpet. Ett namnbyte som troligen går igenom eftersom märket Björn Borg är vida mer känt än moderbolaget WBM. – Att vi nu köper varumärket är en milstolpe för såväl varumärket Björn Borg som företaget WBM. Genom att äga varumärket fullt ut kan vi agera kraftfullt på den internationella modescenen och samtidigt stärka förutsättningarna för vår vision att befästa Björn Borg som ett etablerat globalt modevarumärke, säger Nils Vinberg, vd för WBM. Köpeskillingen uppgår till 124 miljoner kronor. Dessutom har säljaren rätt till en tilläggsköpeskilling baserad på den sammanlagda grossistförsäljningen av Björn Borg-produkter under perioden 2007 till 2016. Denna tilläggsköpeskilling motsvarar cirka 1,5-2,0 procent av Björn Borg-produkternas pris vid försäljning till konsument, med ett minimibelopp per år om 7,8 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande.